Ліцей-360 — про безпеку дітей від ідеї до втілення

Щоб посилити безпеку дітей, іноді достатньо небайдужості кількох людей. Саме так народився проєкт «Ліцей 360°» у Козельщинському ліцеї на Полтавщині. Ідея проста, але дієва: встановити систему відеоспостереження, яке зробить навчання спокійним і безпечним.

 

У ліцеї навчається понад 500 дітей і працює майже 50 педагогів. Були випадки вандалізму, конфлікти між учнями часто проходили непоміченими, а майно перебувало під загрозою. Все це створювало атмосферу тривоги і невпевненості. Команда працівників ліцею вирішила змінити ситуацію й подбати про безпеку дітей та спокій їхніх батьків і запропонувала та реалізувала безпекову ініціативу. 

 

Ідея проєкту була попередньо обговорена на засіданнях робочої групи з громадської безпеки та відновлення Козельщинської громади, де отримала широку підтримку як з боку освітян, так і представників місцевої влади та громадськості. Ці зустрічі стали не просто майданчиком для обміну думками, а справжнім простором співтворення, де народжувалися рішення, що відповідають реальним потребам громади. Саме в ході таких діалогів визріла концепція «Ліцей 360°» — як відповідь на запит суспільства щодо безпечного освітнього середовища. Втілення цієї ініціативи стало прикладом того, як стратегічне бачення, підкріплене міжсекторальною взаємодією, може перетворити ідею на дієвий інструмент захисту дітей. Так, проєкт не лише вирішує конкретну проблему, а й демонструє силу спільної відповідальності та довіри між громадою, освітнім закладом і партнерами.

 

Завдяки технічному адмініструванню  ГО «Взаємодія - Плюс» за сприяння Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні та підтримці Європейського Союзу (ЄС), наданої в межах флагманського партнерства ПРООН та ЄС «EU4Recovery – Розширення можливостей громад в Україні», у приміщеннях і на території ліцею встановили сучасну систему камер, а також сервер для збереження й аналізу даних.

 

Окрім технічного боку, команда подбала про роз’яснення. У соцмережах розповіли про нову систему, а для учнів та учениць організували зустріч із представниками поліції. Це допомогло дітям зрозуміти, що камери — не контроль заради контролю, а інструмент їх захисту.  Відеоспостереження — це не лише про безпеку, а й про зручність. Тепер замість постійних обходів охоронець має монітор і бачить одночасно все, що відбувається. Якщо трапляється щось підозріле, можна відреагувати миттєво. Це економить час, сили й дає можливість запобігти неприємній ситуації.

 

Система запрацювала вже з перших днів. Сторонні перестали заходити до школи, випадки пошкодження майна зникли. Учні та учениці ліцею почали почуватися спокійніше, вчителі — зосередилися на навчальному процесі, а батьки відчули впевненість, що їхні діти захищені. Загалом проєкт безпосередньо охопив понад 600 людей — це учні й учениці, вчителі й адміністрація ліцею. Опосередковано вигоду відчули ще близько двох тисяч мешканців громади: родини школярів та батьки.

 

Пан Сергій, сторож ліцею працює тут понад сім років і ділиться, наскільки ефективніший став нагляд за територією: «Я бачу кожен куточок на екрані й можу швидко реагувати. Відчуваю себе частиною справжньої системи безпеки», — ділиться він.

 

Команда проєкту впевнена, що для змін не завжди потрібні великі кошти чи ресурси. Часто все починається з кількох людей, які готові діяти. Такі зміни показують: безпека дітей — це не абстрактне гасло, а конкретні дії. І саме завдяки подібним проєктам школи перетворюються на простір довіри, спокою та розвитку.

Цей матеріал є частиною циклу «Щоденник спільних дій». Це збірка історій, які розповідають про те, як громади згуртовуються перед викликами, знаходять сили в єдності та перетворюють труднощі на можливості. У центрі цих трансформацій — робочі групи з громадської безпеки та відновлення, підтримувані ПРООН в Україні. Вони стали інклюзивними майданчиками для діалогу та співпраці, а реалізовані ініціативи — прикладами того, як громадяни беруть активну участь у відновленні та розвитку. Ці зусилля активно підтримуються ПРООН в Україні спільно з міжнародними партнерами, щоб громади могли адаптуватися, відновлюватися та впевнено рухатися вперед.

 

ФОТО Мірошніченко Вікторія

 

Історії створено в межах реалізації проєктів швидкого впливу у сферах безпеки громади, відновлення, соціальної згуртованості, доступу до правосуддя, охорони громадського порядку, трансформації конфліктів, молодіжних ініціатив та участі, (ре)інтеграції ветеранів та внутрішньо переміщених осіб, адвокації, гендерної рівності для підтримки ініціативних груп активних громадян у цільових громадах Дніпропетровської, Полтавської, Чернігівської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської, Миколаївської, Харківської, Сумської, Чернівецької та Закарпатської областей за технічного адміністрування ГО «Взаємодія - Плюс» та сприяння Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Європейського Союзу (ЄС), наданої в межах проєкту «EU4Recovery — Розширення можливостей громад в Україні», та урядів Данії, Нідерландів та Франції.

Думки, висновки чи рекомендації, викладені в матеріалах на цьому порталі, належать виключно його упорядникам та/або авторам/-кам історій і не обов’язково відображають офіційну позицію ПРООН, ООН, ЄС, урядів Данії, Нідерландів чи Франції