Уявіть маленьке містечко, де діти впевнено переходять дорогу, знають значення кожного знаку і навіть пробують себе за кермом маленького електромобіля. Це не фантазія, а реальність у Миколаївському ліцеї, де вже другий рік поспіль працює «Школа дорожніх наук». Тут школярі та школярки навчаються не лише з підручників, а й на спеціально облаштованому майданчику, який максимально відтворює умови реального дорожнього руху.
Причина створення цього проєкту проста і водночас дуже серйозна. Дорожньо-транспортні пригоди за участі дітей щороку забирають чиєсь здоров’я і навіть — життя. Особливо небезпечно у громадах, через які проходять траси міжнародного значення. Саме такою є Миколаївська громада. Щодня тут рухається великий потік машин, і діти часто стають його учасниками. Тож ідея навчати їх правилам дорожнього руху наочно стала вкрай актуальною.
Перший крок був зроблений торік, коли у ліцеї створили майданчик із розміткою, світлофорами та дорожніми знаками. Але він потребував доповнення. Обговорення цієї проблематики на засіданнях робочої групи з громадської безпеки та відновлення Миколаївської громади Дніпропетровської області дало продовження цій ініціативі - проєкт «Школа дорожніх наук – 2.0», який допоміг зробити навчання практичнішим. За технічного адміністрування ГО «Взаємодія - Плюс» та завдяки сприянню Програми розвитку ООН в Україні (ПРООН) і Європейського Союзу (ЄС) у межах партнерства «EU4Recovery – Розширення можливостей громад в Україні», а також за підтримки місцевої влади, майданчик обладнали глядацькою трибуною та двома дитячими електромобілями.
Успіх проєкту у командній роботі. Директор ліцею Микола Ріпний разом із педагогами, офіцером безпеки та місцевими поліцейськими об’єднали зусилля. Поліцейські офіцери громади проводили інтерактивні заняття, показували на практиці, як правильно поводитись у різних ситуаціях, які можуть виникати на дорозі. Така співпраця вчителів і поліції перетворювала звичайні уроки на захопливі тренінги, де діти навчаються не зі страху перед штрафами, а з розумінням важливості власної безпеки.
Заняття проходили поетапно. Спершу вчителі самі пройшли тренінг за участі поліцейських. Потім розпочалися уроки для дітей. Понад 200 учнів та учениць ліцею мали змогу сісти за кермо електромобіля, спробувати проїхати через перехрестя чи зупинитися перед «зеброю». Діти відчули, наскільки важливо дотримуватися правил, бо навіть у грі порушення призводило до «штрафів» та пояснень від поліцейських. А для ще більшої наочності під час заходів були присутні глядачі — інші школярі, вчителі та батьки, які спостерігали з нової трибуни.
Результати очевидні, за кілька місяців роботи значно зросла поінформованість дітей. Учні та учениці стали уважнішими на дорозі, краще розуміють значення дорожніх знаків. Вчителі відзначають, що навіть на звичайних уроках безпеки життєдіяльності діти охоче діляться прикладами з практичних занять. Батьки ж розповідають, що їхні діти почали звертати увагу на правила під час спільних прогулянок, роблячи зауваження дорослим.
Особливістю проєкту є його доступність. Майданчик відкритий не лише для учнів й учениць ліцею, а й для вихованців дитячих садків, інших шкіл громади та навіть сусідніх сіл. Уже зараз тут відбуваються показові заходи та змагання з безпеки дорожнього руху, а найближчим часом планують проводити міжшкільні турніри. Так, «Школа дорожніх наук» стала не просто навчальним майданчиком, а центром формування культури безпеки для всієї громади.
Про проєкт дізналися тисячі мешканців і гостей громади, а приклад Миколаївки Дніпропетровської області вже розглядають як модель для інших громад.
«Школа дорожніх наук – 2.0» про те, що навчання може бути не нудним, а цікавим і корисним. Де замість правил – практика з реальних ситуацій. Так формується звичка бути уважними на дорозі, вчаться поважати інших учасників руху та відповідально ставитися до власної безпеки. А це, без перебільшення, інвестиція у майбутнє, де кожна дитина знатиме: дорога не про небезпеку, а про впевнені та безпечні кроки вперед.
Цей матеріал є частиною циклу «Щоденник спільних дій». Це збірка історій, які розповідають про те, як громади згуртовуються перед викликами, знаходять сили в єдності та перетворюють труднощі на можливості. У центрі цих трансформацій — робочі групи з громадської безпеки та відновлення, підтримувані ПРООН в Україні. Вони стали інклюзивними майданчиками для діалогу та співпраці, а реалізовані ініціативи — прикладами того, як громадяни беруть активну участь у відновленні та розвитку. Ці зусилля активно підтримуються ПРООН в Україні спільно з міжнародними партнерами, щоб громади могли адаптуватися, відновлюватися та впевнено рухатися вперед.
Фото: Наталя Сусоєва
Історії створено в межах реалізації проєктів швидкого впливу у сферах безпеки громади, відновлення, соціальної згуртованості, доступу до правосуддя, охорони громадського порядку, трансформації конфліктів, молодіжних ініціатив та участі, (ре)інтеграції ветеранів та внутрішньо переміщених осіб, адвокації, гендерної рівності для підтримки ініціативних груп активних громадян у цільових громадах Дніпропетровської, Полтавської, Чернігівської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської, Миколаївської, Харківської, Сумської, Чернівецької та Закарпатської областей за технічного адміністрування ГО «Взаємодія - Плюс» та сприяння Програми розвитку ООН (ПРООН) в Україні за фінансової підтримки Європейського Союзу (ЄС), наданої в межах проєкту «EU4Recovery — Розширення можливостей громад в Україні», та урядів Данії, Нідерландів та Франції.
Думки, висновки чи рекомендації, викладені в матеріалах на цьому порталі, належать виключно його упорядникам та/або авторам/-кам історій і не обов’язково відображають офіційну позицію ПРООН, ООН, ЄС, урядів Данії, Нідерландів чи Франції